DEELTIJD- WEEKEND PLEEGZORG
PLEEGZORG
Soms is het voor een kind of jongere de beste oplossing om tijdelijk in een veilige stabiele omgeving te wonen. Omdat ouders op dat moment geen stabiele, veilige basis kunnen bieden waarin het kind of jongere kan opgroeien of omdat de opvoeding veel vraagt van ouders, door o.a. eigen problematieken en er behoefte is aan extra opvang mogelijkheden zoals; deeltijd/ weekend opvang. Om de zorg van hun kinderen op deze manier zoveel mogelijk zelf te kunnen doen.
TRAUMASENSITIEF OPVOEDEN
Pleegkinderen maken soms nare en ingrijpende gebeurtenissen mee in hun leven, waardoor zij trauma’s kunnen oplopen. Hierdoor raakt hun stresssysteem in de war. En hebben vaak een andere opvoedingsaanpak nodig. We werken aan een veilige basis waarop zij zich verder kunnen ontwikkelen, stimuleren van relaties en ondersteunen bij heftige emoties en gedrag. Door de ingrijpende gebeurtenissen is een veilige basis voor deze kinderen niet vanzelfsprekend. Veiligheid bieden begint bij dat je basishouding rustig, betrouwbaar en voorspelbaar is. Een veilige rustige omgeving, waar voldoende bewegingsruimte is, zorgen voor structuur en voorspelbaarheid. Benoem wat het kind kan verwachten en wat je gaat doen.
Samenwerken
Wij werken intensief samen met verschillende disciplines. Ieders met zijn eigen expertise en verantwoordelijkheid. Een goede afstemming en samenwerking is hierbij belangrijk voor het pleegkind(eren). Wij werken samen om ouders en/of een gezinshuis te ontlasten, voor o.a. herstel van het kind en om ontwikkelingskansen te vergroten. Samen ben je het netwerk voor het kind. Het kind staat altijd centraal.
JIM zijn voor een kind/jongere
Naast deeltijd/pleegouder zijn wij ook verbonden aan de kinderen als JIM- mentor. Doordat we nauw verbonden zijn met de kinderen en een vertrouwensband hebben opgebouwd, kunnen we op deze manier de kinderen steunen en een schakel zijn tussen diverse hulpverleners/ instanties en ouder(s). Juist om vanuit passie en op vrijwillige basis onze kant en visie te belichten in het belang van het kind/ de jongere.
Samen met het kind/ de jongere, de hulpverlener en de ouder(s) overleggen we welke afspraken wij belangrijk vinden en wie welke verantwoordelijkheid krijgt.